lauantai 21. tammikuuta 2017

Tervetuloa, höpinöitä sekä Silja Europa 28.12.2016



Hei!

Ensimmäiseksi haluan toivottaa kaikki tervetulleiksi lukemaan tätä blogia! Tarkoitus on ollut jo pitkään pistää tällainen pystyyn, ja nyt se sitten on vihdoin tapahtunut. Olet nyt siis saapunut lukemaan blogia, jossa kerrotaan tarinoita risteilyistä Itämerellä. Tarkoitus tälle on vain se, että innokas laivaharrastaja/risteilijä haluaa jakaa kokemuksiaan myös kaikille muille. Mutta pitemmittä puheitta, mennään suoraan aiheeseen, eli ensimmäiseen tekstiin. Ja tämä on hyvä polkaista alkuun Silja Europalta, joka on suosikkilaivani.

Aloitamme siis siitä, että Tallink kertoi syyskuussa tuovansa Silja Europan takaisin Helsinki-Tallinna linjalle joulukuussa. Olin tietenkin innoissani siitä, että suosikkini tuodaan takaisin liikenteeseen, mutta toisaalta olin hieman pettynyt, että Baltic Queen viedään pois, koska alus on kuitenkin hyvä ja loistokas, ja tietenkin (vielä) Tallinkin uusin, ja siksi pidin siitä kovasti. Kaksi kertaa ehdin Queenilla risteillä, mutta ei voi mitään. No, ei se siis loppuen lopuksi hirveästi harmittanut, koska Silja Europa tulee takaisin, ja kaiken lisäksi vielä entistä ehompana suuren remontin jälkeen. Tarkoituksena oli aluksi matkustaa DeLuxe-hytissä, kun oli hyvät tarjoukset, mutta emme ehtineet varata risteilyä ennen kuin tarjousaika päättyi. No, hyttinä toimi siis A-hytti.

Vihdoin koitti lähtöpäivä, ja lähdimme isän kanssa ajelemaan kohti Helsinkiä kahden aikoihin. Saavuimme Länsisatamaan noin puoli viiden aikoihin. Lähtöselvityksen teimme automaatilla, vaikka tiskeille ei ollut yhtään jonoa. Muutenkin lähtöaulassa ja laivalla oli hiljaista. Arvioni mukaan matkustajia oli matkassa tuhannen jomman kumman puolen... Laivaannousu alkoi 17:15, ja nousimme laivaan ensimmäisten joukossa. Hyvä puoli tällä lähdöllä ja laivaannousussa oli se, että kenelläkään ei ollut kiire mihinkään, vaan oli rauhallista. Laivalla veimme tavarat hyttiin ja jäimme odottelemaan laivan lähtöä.

Tervetuloa hyttiin! Pidän hytin värivalinnoista ja niiden asettelusta käytännössä. Myös vanha pöytä lamppuineen oli saanut väistyä, ja hyvä näin, sillä tuo on parempi.
Vertailun vuoksi kuva vanhasta B-hytistä
Pidän myös hytin peilistä, jossa on kivat valonauhat, jotka luovat tunnelmaa hyttiin.
Peilin valo on myös kirkas, joten se valaisee helposti koko hytin.

 
Kun kello lähestyi puolta seitsemää, siirryin ulkokannelle katselemaan lähtöä, mutta en ulkona kuitenkaan kauaa viihtynyt, joten menin takaisin hyttiin. Otin kuitenkin muutamia kuvia Superstarista:
Superstar tekemässä käännöstä sataman edustalla.
Kuva on hieman tärähtänyt, pahoittelen tätä.
Kuva Superstarista hytin ikkunasta otettuna.

Kun laiva oli päässyt Pihlajasaaren ohi merelle, oli aika lähteä kiertelemään uudistuksia. Kamera sai jäädä kuitenkin hyttiin, kuvat ja tarkempia tietoja tulee vastaan alempana.
Risteilyohjelma... Siinä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta pidän vain kaikesta,
jossa esiintyy Europa itse. 😀
Kun matkaa oli kulunut tarpeeksi, ja alus ohitti viimeisetkin mahdolliset tuulensuojat, alkoi alus hieman keinua, tai no, oikeastaan täristä, koska tuuli oli vastaista ja osui laivan keulaan hieman oikealle puolelle, joten se juurikaan ei keinuttanut. Kiertelin laivaa ja tutkiskelin paikkoja, ja sen sai tehdä rauhassa, koska laivalla ei siis juurikaan väkeä ollut.

Kun olimme istuneet tarpeeksi kauan nauttimassa juomia uudessa pubissa, olikin jo nälkä ja oli aika etsiä syötävää. Fast Lanea olin kokeillut jo keväällä, joten sitä ei tarvinnut nyt kokeilla. Vertailimme Tavolatan ja Grill Housen ruokalistoja. Grill House on siis ravintola, joka rakennettiin entisen Maximin tilalle syksyn uudistuksessa, ja tämä ravintola on tuttu Baltic Queenilta sekä tämän Turun sisarilta. Tavolata taas avattiin jo keväällä, ja se on tullut Serenadelta Europalle. Tavolata löytyy myös Symphonylta, Galaxylta ja myöhemmin keväällä myös Baltic Princessiltä. Fast Lanen tarina on samanlainen, sekin tuli Serenadelta. Europan ravintolatarjonta on siis monipuolinen, ruokaa löytyy jokaisen makuun. Itse päädyimme lopulta pohdinnan jälkeen Grill Houseen. Yleiskuva Grill Housesta on minulla hyvä. Ravintola on siisti ja looginen. Tutkittuani ruokalistaa, ja koska kaikki ruoat ovat niin hyviä, tilasin pohdinnan jälkeen House Burgerin. Isäni tilasi grillattua kananrintaa, ja se osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi.
Herkullinen House Burger. Ja kuten Grill Housen ruokaa mainostetaan,
on se myös täyttävää. Eli löytyy ruokaa sellaisellekin, jolla on pohjaton maha, kuten minulla. 😊
Palvelu Grill Housessa oli hyvää ja ystävällistä, sekä ruoka tuli nopeasti, vaikka ravintolassa oli asiakkaitakin paljon. Annan pisteet palvelulle. Ruoka saattaa tuntua ehkä hieman hintavalta, mutta se on sen arvoista ja palvelukin toimii, joten ravintolaa ei kannata jättää kokematta hinnan takia.

Ruokailun jälkeen suuntasin kurkkaamaan, mitä tarjontaa laivan myymälöissä on. Perfume & Fashion myymälässä on paljon erilaisia tuotteita, ja tuli sieltä itsekin tehtyä löytöjä, vaikka en mikään muodin tai kosmetiikan ystävä olekaan. Kauppakatu on pysynyt ennallaan, ja sieltä löytää kaikenlaista elektroniikasta lastenvaatteisiin ja leluihin sekä koristeisiin. Ja vaikka Silja Europalla laivan "karkkikauppa" on nimetty Tax Freeksi, ei se kuitenkaan ole, mutta kutsun sitä silti Tax Freeksi. Tämä myymälä on pysynyt ennallaan syksyn uudistuksessa, mutta sitä ollut tarpeen uusiakaan. Tax Free pieneni kevään uudistuksessa hieman, mutta se kuitenkin tuntuu isommalta kuin ennen. Tämä johtunee siitä, että myymälä on looginen ja tuotteille annetaan näkyvyyttä sijoittelulla.

Myöhemmin illalla huomasin yhtäkkiä, että laivan keikkuminen oli lakannut ja se tarkoitti sitä, että olimme saapuneet tyynemmille vesille Tallinnan lahdelle. Tällöin vietin aikaa hytissä. Lopulta kello lähestyi iltakymmentä ja laiva alkoi olla Tallinnassa. Kun alus laituroitui, menin katsomaan saapumista ulkokannelle ja tulihan siinä muutama kuvakin otettua.
Öinen Tallinna. Kuvan nimi olkoon Viivainen Tallinna. 😃
















Öinen Tallinna ja Sea Wind.

Korsteeni yövalaistuksessa.


Kun olimme saapuneet ja laiva oli turvallisesti laiturissa, menimme jälleen juomaan jotain janoon. Tälläkin kertaa pubiin, vaikka olisin halunnut itse asiassa käydä Ocean Clubissa juomassa erilaisia drinkkejä. Ocean Club on uudistettu jo keväällä ja silloin se saatiin hyvään kuntoon ja siellä on mukava istuskella, en sinne kuitenkaan tällä risteilyllä eksynyt, joten sieltä ei ole kuviakaan valitettavasti... Nukkumaan kävimme puolen yön jälkeen, mutta eihän siitä mitään tullut, kun piti jännittää miten nuorille Leijonille käy ottelussa rakasta naapurimaatamme Ruotsia vastaan. Tappio tuli siitäkin, joten ei siinä auttanut kuin sulkea televisio...

29.12.2016

Herättyäni kävin ulkona katsomassa mitä Tallinnassa tapahtuu ja haukkaamassa happea, jotta aamiainen maistuisi paremmalta. Ja kyllähän se maistui, varsinkin hienossa uudessa Grande Buffetissa. Grande Buffet muuttui syksyn remontin aikana Buffet Europasta Grande Buffetiksi, joka on tuttu jo Silja Serenadelta ja Symphonylta. Kuvia Buffetista tulee myöhemmin alempana.
Kun maittava aamiainen oli syöty, oli aika mennä takaisin hyttiin pienelle ruokalevolle, koska tuli syötyä hieman liikaa ja kävely oli melko vaivalloista, joten totesin paikoillaan olon paremmaksi vaihtoehdoksi. Tämä lepo ei kuitenkaan kauaa kestänyt, sillä oli aika mennä ulos katsomaan satamassa olevia laivoja. Satamassa ei ollut kuin Superstar, ja sekin oli epätavallisella paikalla, laiturissa ennen Tukholman laivoja mereltä tullessa. Tämä johtui siitä, että Shuttlejen maihinnousuputkea laajennettiin tulevaa Megastaria varten. Ilmeisesti Superstarin lastaus ei silloin maihinnoususiltoja käyttäen onnistu, joten se on paikalla, jolla se onnistuu.
Superstar laiturissa

Superstar. En tiedä ovatko nuo valonauhat itse asiassa jouluvalot,
vai ovatko ne vain muuten koristeena tuomassa valoa tähän pimeään vuodenaikaan.
No, samahan tuo, ne koristavat laivaa mukavasti.
Kun kello tuli 10.30, Superstar käänsi itsensä ympäri ja suuntasi kohti Helsinkiä.
Sinne menee Superstar... Oli aika hyvästellä Superstar, koska tämä oli viimeinen kerta
kun näen sen. Superstar on siis myyty Välimerelle Corsica-Sardinia Ferriesille Megastarin tieltä.
Kyseinen varustamo omistaa myös entisen Silja Karnevalin ja Festivalin, joten kyllä siellä
alkaa suomalaisiakin aluksiakin olla jo monta kyseisellä varustamolla.

Tällöin oli myös Victoria tullut näköpiiriin, itse asiassa se lähestyi satama-allasta jo hyvää vauhtia.
Victoria lähestymässä satama-allasta.

Victoria saapumassa Tallinnaan.

Myös Victorialla on koristevalot. Kukkakin kukkii ympäri vuoden. 😊

Sea Wind ja Tallinna
Myös Finlandia oli saapumassa:

Finlandia on siitä hyvä, että se on täällä muistuttamassa Superstarista sen lähdettyä lämpimille vesille.
Onhan Finlandia sentään Superstarin sisaralus.



Sieltä se lipuu tasaisen varmasti,

Eckerö Line myös muistuttaa suomalaisena yhtiönä Suomen juhlavuodesta.
Juhlii sitä toki muutkin, mutta tuon kyllä huomaa Finlandiasta.
Siihen se sitten laituroitui.

Kun Finlandiakin oli saapunut, oli aika lähteä kuvaamaan uudistukset, kun laivalla oli rauhallista ja ihmiset lähteneet kaupungille. Minä sen sijaan en noussut maihin, koska en nähnyt sille tarvetta eikä Tallinnassa oikeastaan ollut mitään koettavaa mielestäni, ehkä joulutorilla olisi voinut käydä...
Aloitetaan kuitenkin kierros uudistusten parissa: Ensimmäisenä on Coffee & Co. -kahvila, joka on tuttu myös Serenadelta. Kahvila on mielestäni mukavasti sisustettu, sopivan pelkistetty, ei liikaa erilaisia yksityiskohtia. Kahvilan valikoima on monipuolinen, löytyy vähän kaikkea laidasta laitaan.
Coffee & Co.
Aulan uutta sisustusta ja taustalla kahvilaa.
 Aula koki myös uudistuksen remontissa. Se ei kokenut juurikaan muodonmuutoksia, infotiski rakennettiin uudelleen ja lattia oli saanut uuden maton sekä uudet penkit olivat ilmestyneet. Infotiskistä en ottanut kuvaa, mutta se on kylläkin paljon parempi verrattuna vanhaan.

Aula kuvattuna kannelta 8. Jotenkin tuntui siltä, aulakin oli isompi, mutta ei se ole.
Myös valaistusta on parannettu, ja se luo mukavasti tunnelmaa aulaan. Parkettikin on kuin uusi.
Uusi Tallink valokyltti on tullut vanhan puisen Silja Europa- kyltin tilalle.
Mielestäni vanhan puukyltin olisi voinut jättää, mutta onhan tuokin hieno. Vanha kyltti voisi olla vaikka Tallink -tekstin alla.

Tumma taustaväri korostaa mukavasti uutta valokylttiä ja opasteita


Myös reittikartta löytyy vielä. Valot muistuttavat edelleen ajalta, jolloin
Silja Europa vielä palveli uskollisesti turkulaisia. Tosin nyt valot voisivat olla myös Tallinnan reitillä.
(Kuva otettu keväällä)

Vertailun vuoksi vanha kyltti. Onhan tuo vähän karu uuteen verrattuna.
Kauppakatu ja Tax Free siis uudistettiin jo keväällä, joten ne jätetään tällä kertaa käsittelemättä.
Seuraavaksi siirrytään kannelle kahdeksan, jossa on Ocean Club ja muita baareja sekä ravintoloita. Ocean Clubissa ei siis tullut asioitua ja se uudistettiin jo keväällä, joten jätetään se nyt käsittelemättä.
Vanha Joe's Place Pub muuttui remontin aikana Sea Pubiksi.
Sea Pub on mukavasti sisustettu, ja siellä on käytetty laivalla vallitsevaa värimaailmaa.
Se myös sopii sinne, valaistuskin on sopiva iltaisin, kuvassa on myös luonnonvaloa.
Seuraavaksi edessäpäin vastaan tuli Corner Bar, joka kuitenkin oli ovet kiinni, joten siitä ei saanut kuvaa. Tämän jälkeen saavutaan Tavolataan, joka on jo keväällä rakennettu. Tämän jälkeen päästään aulan toiselle kannelle, jossa on uusi hieno hissiaula.
Hissien ympäristö sai uuden kivipinnoitteen seinään ja kuten muuallakin,
parketit on käsitelty uudelleen, joten ne näyttävät kuin uudelta ja sopivat sävyihin.

Vanha Viking Linen tyylinen design oli väistynyt Tallinkin tieltä.
Aulan yläpuolella oleva seinä on saanut vastaavan valoseinän/teoksen,
kuin Serenadella ja Symphonylla on promenadella. Tämä on mielestäni näyttävä ja sopii tuohon.


Aula kuvattuna kannelta 9.

Tällainenkin kyltti tuli vielä vastaan.

Tältä kyltit kuitenkin nyt näyttävät. Ja onhan tämä mukavampi katsoa. Tulee taas muistoja mieleen...


Kannella yhdeksän hytit ja käytävät ovat sisustettu kannelle valitun punaisen värin mukaan.

Hissiaula kannella kymmenen

Hissiaulaa

Kannella 10 korostusvärinä on turkoosi. Pidän myös kivireunuksisista sisäänkäynneistä,
hyvä, että ne jäivät siihen edelleen.
Kannella 10 ei ole muita uudistuksia kuin hytit ja käytävät. Tällä kannella korostusvärinä toimii turkoosi, joka sopii sisustukseen erinomaisesti.
Kannella 11 uudistuksen kokivat hytit ja käytävät. Oli hyvä, että käytävien matot uusittiin ja seinät ja ovet tasoitettiin ja pinnoitettiin, koska hyttikäytävissä ja hyttien ovissa aluksen ikä todellakin näkyi. Ovet ja seinät olivat täynnä koloja, ja matto oli loppuunkulunut. Ovien uusi päällyste paitsi kaunistaa, myös helpottaa liikkumista, koska hyttikansilla on omat korostusvärit.
Kannella 11 korostusvärinä on tummansininen. DeLuxe hyteissä pääväri tosin on harmaa,
eikä tummansininen.
Lopuksi kannella 12 uudistuksen oli kokenut kokousosasto. Se oli saanut uuden tiskin ja kalusteet sekä lattiamaton.
Kokousosaston käytävä.
Kokousosaston aula, jossa on uusia kalusteita. Sohvien verhoilun värit ovat hyvin valittu.
Kokousosaston uusi tiski.
Allasosastolla oli kevyitä uudistuksia, kuten valonauhat altaiden yläpuolella. Saunassa sen sijaan suihkut on uudistettu.
Valoseinä kuvattuna kannelta 12.
Lopulta kello alkoi olla 12.30, joten oli aika siirtyä ulkokannelle katsomaan saapuvaa Staria ja Europan lähtöä.
Star lähestyy


Alkaa olla jo lähellä.
 Star kuitenkin tuli normaalisti Shuttlejen paikalle, ilmeisesti Starin ovet ovat sopivassa paikassa, jotta putkia voidaan käyttää myös laajennuksen aikana.
Star laituroitumassa.
Starin ja Victorian korsteenit.
Myös Europa antoi virallisen merkin lähdöstä.
Tulihan sieltä lopulta se voimasavu, vaikka on vähissä. No, ei se menoa haittaa.
Laiva kuitenkin liikkuu, se on pääasia.
Tässä puolestaan voimannäyttö Starilta.
Onhan kuitenkin niin, että Starilla on konetehoa aika paljon enemmän.

Star melkein kiinnittynyt. Kuvassa näkyy myös Megastaria varten
rakennettu ramppi, ja Star puolestaan saa samanlaisen systeemin kuin Megastar,
eli autot lastataan jatkossa kahdessa kerroksessa myös Starilla.

Myös portaikkoihin on tullut kuvia Tallinkin kohdekaupungeista. Kuvassa Helsinki,
tämä ei kuitenkaan muistaakseni ole kannelta kymmenen.
Ja onhan nämä nyt mukavampia kuin vanhat maalaukset, tai ainakin minun mielestä.
Kuvassa Tallinna
Victorialla oli käynnissä bunkraus.
Hei hei Tallinna!

Sea Wind ja Tallinna.

Silja Europan tutkamasto

Silja Europan korsteeni

Tallinnasta lähdettäessä sää oli tyyni.

Tulihan sitä tuulta lopulta ja lippukin suoristui.

Suomenlahdella tuuli oli kovempaa ja laiva hieman keinui.
Tämän jälkeen oli aika siirtyä sisätiloihin. Menin kiertelemään laivaa ja lunastin pöytävarauksen. Pöytä buffetin toiseen kattaukseen tuli hyvästä paikasta keulasta. Odottelimme kattauksen alkua hytissä. Lopulta kello tuli 14.15, ja pääsimme viimein syömään. Nälkäkin oli jo melkoinen, olihan aamupalasta aikaa jo yli 6 tuntia. Olemme aina lunastaneet pöytävarauksen ennakkoon, koska lapulla, jonka lunastuksen yhteydessä saa, pääsee sellaisten ohi, jotka jonottavat ja maksavat itselleen paikan buffettiin. Buffet on muuttunut selkeäksi ja pidän sen useista yksityiskohdista, kuten mehuautomaatista, jota moni muukin pitää modernina. Buffet on selkeä ja kaikki on sijoiteltu loogisesti, joten aikaa ei kulu siihen, että pitää erikseen etsiä ruokia, vaan kaiken löytää helposti. Buffetin ruoka on hyvää, joten en keskittynyt juurikaan kuvaamiseen, vaan syömiseen. Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista risteilyllä on ruoka, joten siitä pitää nauttia. Ja kyllähän siellä aikaa tulikin vietettyä, ulos kävelimme ravintolasta puoli neljän jälkeen. Otin kuitenkin muutamia kuvia:
Tervetuloa Grande Buffetiin!
Grande Buffet on tullut Europalle Serenadelta ja Symphonylta tuttuna.
Grande Buffetin joulukuusi. Muistuttaa ainakin hyvästä ruuasta.

Grande Buffet
Ja kuten on sanottu, Buffetissa säästettiin paljon vanhoja yksityiskohtia, kuten kultaiset kupolit ja tämä valaisin:
Lattiasta oli parketti väistynyt, mutta kyllä tuo laatat ja matto on ihan hyvä. Matto olisi voinut olla jotakin muuta, minun silmässä tuo sävy ei luonnistu ravintolaan. Katto sen sijaan on saanut uusia muotoluita ja valoja.
Katto on saanut hienot valoteokset, jotka vaihtavat väriä. Tässä se on sininen.
Tässä vihreä

Ja tässä taas violetti.
 Myös pöydät ja tuolit oli vaihdettu, pöytiin oli tuotu uudet valaisimet. Jäin kaipaamaan vanhoja, joissa oli merikarttaa varjostimessa. Tosin nyt ne eivät sopisi sisustukseen.
Uusi pöytävalaisin ja pöytiä.
Kaksi keulapöytää
Tässä vaiheessa oli aika päättää ruokailu ja lähteä hyttiin sulattelemaan ruokaa ja laittamaan loputkin tavarat kasaan, sillä aloimme olla risteilyn päätöksessä ja Helsinki näkyi ikkunasta jo liian lähellä...
Kun alus aloitti kääntymisen sataman edustalla, oli aika lähteä ulos katsomaan saapumista ja uutta Länsiterminaalia sekä Staria, joka odotti laiturissa.
Star Helsingissä.

Helsinki, Länsiterminaali 2 ja etualalla Shuttlejen tuleva laituripaikka,
taustalla näkyy samanlainen autoramppi, joka on myös Tallinnassa.


Star Helsingissä

Star

Starin korsteeni

Star

Europan korsteeni pimenevässä Helsingin illassa.
Lopulta Europa saapui ja tismalleen oikeaan aikaan klo 16.00. Tässä vaiheessa menin takaisin hyttiin ja odottelimme kiireisempien matkustajien ulospääsyä. Itse poistuimme laivasta 16.15, mutta silloinkin oli vielä ruuhkaa keula-aulassa, vaikka luulimme jo olevan tyhjää... No, ei se mitään. Tässä vaiheessa oli aika sanoa Europalle näkemiin ja lähteä kohti kotia...

Suuret kiitokset koko Silja Europan mukavalle miehistölle risteilystä!! Risteily on aina elämys ja se on koettava uudelleen pian.



Yleiskuva Silja Europasta koheni kerrasta ja se vahvisti jälleen asemaansa suosikkilaivanani. Keväällä, kun viimeksi Europalla matkustin, minulla jäi jopa vähän paha maku suuhun, koska alus oli kärsineen näköinen ja joka puolelta kuin loppuunkäytetty. Se kaipasi kipeästi remonttia hytteihin ja yleisiin tiloihin, vaikka yleisiä tiloja keväällä kohennettiinkin paljon. Muun muassa disco ja tax free rakennettiin uudestaan sekä Tavolata uutena, olivat silloin jo hyvässä kunnossa Fast Lanen lisäksi. Olin kuitenkin vaarassa kallistua Baltic Queenin mieluummin, ja kyllähän sitten tulikin Queenilla risteiltyä Tallinnaan Europan sijasta... Mutta kuitenkin remontilla tehtiin ihmeitä ja nyt haluan Europalle aina vain uudestaan ja uudestaan. Remontti tekee joskus ihmeitä! Kokematta minulla on kokonaan Siljan Helsingin laivat, mutta eiköhän nekin mahdu kalenteriin Europan ja Turun risteilyjen lisäksi...

PS. Pahoittelen sitä, että kuvat tulevat yli pohjasta, mutta en saanut niitä taisteluidenkaan jälkeen sopimaan yhteen pohjan kanssa, joten ne ovat sitten miten ovat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti